3. Vývoj a definice konceptu interaktivity:

7. prosince 2009 v 17:52 | Lucka |  3. Teorie umění interaktivních médií
Správce: Lucka
Oponenti: Jarek

3. Vývoj a definice konceptu interaktivity:
(člověk-médium-člověk, člověk-stroj, "Jaká interakce?" L. Manovich)

Vývoj interaktivity

vrámci posunu k postrindustriální společnosti dochází k posunu od ručně vykonávané práce směrem k mentálním činostem, a to pomocí dvojí automatizace:
1. Propojení člověk/stroj - převážně zrak jako komunikační kanál; např. radarové obrazovky, počítačové terminály
2. Nahrazení lidských kognitivních fcí - např zvládají identifikaci různých předmětů, rekonstrukce 3D prostoru, např. dálkově řízené střely

- operátor v lidskostrojovém systému komunikuje s okolím a o změnách prostředí se dozvídá v reálném čase prostřednictvím displeje
- vynález radaru přímo vedl k rozvoji interaktivní počítačové grafiky. Monitor radaru sledoval hlavní rysy anglického pobřeží, když se objevil objekt, tak pracovník pomocí světelnéo pistole dal počítači příkaz aby sledoval ten bod.

HCI = human computer interaction (dle Manoviche)
... nebo také human-computer interface design

- okno browseru - se stává jako rám obrazu, stránka knihy, CD nosiče, socha v muzeu - nositelem informace/rozhraním pro předávání a filtrování informace
- rozdíl je ten, že je již samo o sobě (z podstaty existence jen vrámci počítače) interaktivní
- moderní HCI umožňuje kontrolu počítače v reálném čase manipulací informace zobrazené na obrazovce
- tím pádem se mění povaha obrazu - z objektu zírání se přesouváme k obrazovce počítače, která vzniká z protikladu mezi
...... neinteraktivním pasivním základem - znak plochy
...... aktivními ikonami a hyperlinky
- tzn. obraz si tu ponechává jak svou reprezentativní fci, a zároveň je viděn jako obrazová mapa, souboru "horkých bodů"
- Manovich vidí jako kulturní inovátory posledních dekád designéry PC her, music-video režiséry a DJ´s spíše než malíře a tvůrce filmů a fiktivních příběhů - jejich pole působnosti se prý příliš nezměnila v průběhu času

autorství + interakce člověk/mediální objekt

- Manovich pohlíží na lidskou interakci s dílem jako na nový druh autorství
- uživatel není klasickým stvořitelem ale spíš aktivátorem již existujících potencialit v díle

interakce s mediálním objektem dle Manoviche může být dvojí:
1. uzavřená - výběr z předem definovaných možností - menu DVD, sekce webové stránky
2. otevřená - komplexnější, část obsahu je předem nedeterminovaná, ale generovaná v reálném čase

- podle něj pod pojem interaktivity spadá mnoho dalších rozměrů a dílčích definic - je to koncept typu 'deštník' (tzn. pokrývá řadu odlišných věcí)
- v knize The Language of New Media, reaguje na diskuse z 90. let, kdy interaktivita byla jediným vyzdvihovaným aspektem nových médií

- definuje - 5 principů nových médií - 5 tendencí kultury procházející komputerizací
a) číselná reprezentace: nová méda sestávají z číselného kódu, tzn. mohou podstupovat algoritmické operace, tzn. mohou být snadno manipulována; je nutno analogovou informaci tzv. navrozkovat - vytvořit z ní množství v času a prostoru kvantifikovaných jednotek
b) modularita: stavebnicovitost, objekty jsou složeny z menších částí a ty ještě z menších, struktura fraktálu; části programů i mediálních objektů, si i po zakomponování zpravidla uchovávají dávku nezávisloti
c) automatizace: předcházející dva aspekty umožňují, aby se některé operace děly i bez přímého přičinění člověka - např. automatické upravení barev, volba jazyka v browseru apod.
d) proměnlivost: mediální objekty mohou existovat v různých, potenciálně nekonečných verzích
e) transkódování: rekonceptualizace - proces transformace média do počítačových dat

člověk-médium-člověk

- první modernizace (19.stol) vedly k odcizení tradičních komunit - dnes vytváření alternativy - nový typ mobilních, dočasných, distribuovaných komunit (web, chat, instant message-ing, ...), vytváření 'sociálního softwaru'.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama