9. Remediace

7. prosince 2009 v 17:57 | Alena |  3. Teorie umění interaktivních médií
Správce: Alena
Oponenti: Lucka, Radek

9. Remediace
(podle McLuhana, Listera, Boltera a Grusina)

((Pracuji na doplnění remediace dle Listera))

Termín Remediace byl poprvé představen v knize Remediation: Understanding New Media (1998), jejíž autory jsou Jay Bolter a Richard Grusin. Remediace je proces, který existuje v podstatě již od počátku naší historie, tedy od dob, kdy jsme začali používat první média k přenášení a zprostředkování různých informací, zkušeností nebo pocitů. Příklady tohoto vzájemného působení lze vypozorovat v architektuře, v hudbě, v malířství, ve fotografii; tedy v podstatě ve všech sférách lidské činnosti. Alfou a omegou je tedy vzájemná interakce různých médií. Nové technologie a postupy se inspirují těmi současnými nebo minulými, a naopak ty stávající jsou zároveň ovlivňovány těmi nově vznikajícími. Vzniká tak nekonečný koloběh, ve kterém se jednotlivá média ovlivňují, a tímto působením se utváří, inspirují, mění. Profesor Bolter také zmiňuje, že v podstatě není možné mít nové médium bez remediace. Vždy totiž existuje nějaké jiné médium, ze kterého to nové vychází; vždy existuje nějaká předchozí zkušenost, která umožňuje, abychom to nové médium v první řadě vůbec pochopili a byli schopni používat.
Média se navzájem ovlivňují, na tomto tvrzení není nic nového. Již guru mediálních studií americký badatel Marshall McLuhan (1911-1980) se věnoval problému existence tzv. hybridních médií: "Nejlepším způsobem studia povahy médií je studium jejich vlivu na další média, neboť takto je lze vidět podrobně a přesně." (McLUHAN, 2000: 258) Jeho pojetí však vycházelo z přesvědčení, že z mediální skutečnosti lze abstrahovat jakési čisté, neovlivněné médium. Ve své knize se Bolter a Grusin vymezují
od McLuhanova hledání čistého média pomocí studia jeho vlivu na jiná média. Podle nich čistá média neexistují. Médium je to, co remediuje, zmocňuje se vlastností jednoho média a přetvoří je ve jménu reality. Vždy musí být s některým jiným médiem ve vztahu, nikdy nefunguje samostatně.
V rámci konceptu remediace se objevily i další dva termíny, které si zaslouží zmínit. Hypermediace je snaha samotné médium zdůraznit. Je to přístup založený v podstatě na fascinaci médiem samotným. Příkladem hypermedializovaného prostředí je třeba klasický "news-room" s řadou televizních a počítačových obrazovek na pozadí. Immediace je pravým opakem, a snahou je naopak bezprostřednost. Cílem je předat nějakou informaci, aniž by uživatel vnímal samotné médium, tedy zprostředkovatele obsahu. Příkladem může být virtuální realita, kde je snaha o maximální vtažení do VR prostředí. Hypermediace a immediace jsou mediální strategie, užívané v procesu remediace.
Příklady remediace
Typickým příkladem je internet a tisk. Když začaly vznikat první webové stránky, striktně kopírovaly formu běžných novin (tedy vertikálně orientované stránky s textem). Díky novým technologiím se ale na webu začalo objevovat více obrazového materiálu, což záhy přejal i denní tisk. Na internetu i v tištěné formě se také objevily nové prvky titulní stránky -stručné a poutavě podané informace odkazující do jiné části média (na jinou stránku / na jiný odkaz). V současné době lze také pozorovat silné působení reklamy (koncept bannerů na internetu i v tisku, a zejména u bulvárních titulů i na první stránce nebo na homepage).
Protože se podobným způsobem ovlivňují všechna média, lze k výše uvedenému příkladu přidat třeba i televizi. I když měla mnohem větší tradici, než nově vznikající Web, brzy byly síly vyrovnány. Internet byl kupříkladu rychlejší a aktuálnější, nová zpráva se mohla objevit kdykoliv. Televize na to zareagovala větším důrazem na živé vstupy, a v případě mimořádné zprávy i textovým proužkem či zvláštní zpravodajskou relací. Naopak součástí on-line zpravodajství jsou v poslední době i video reportáže.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama